Gisteren werd aangekondigd dat het telewerken nog steeds verplicht is, en dat de controles zullen aangescherpt worden.
'Een nieuwe (lichte) lockdown met versterkte maatregelen betekent voor heel wat werknemers dat hun motivatie nu helemaal onder 0 zakt', zegt Walters People.
'Gefocust en productief werken in een thuiskantoor is er voor velen niet meer bij helaas.
Staffing specialist Walters People deelt daarom graag 5 tips voor succesvol thuiswerken, hoe je het minst afgeleid wordt en gefocust blijft én hoe je bovendien je werk en privéleven goed kan combineren.
1. Creëer je eigen werkplek
Een eigen ruimte is belangrijk om geconcentreerd te kunnen blijven werken. Wij raden je aan een bureau en een rug vriendelijke bureaustoel aan te schaffen, zodat je comfortabel kunt werken zonder je nek of rug te belasten. Kies een comfortabele stoel.
Je lichaam zal je dankbaar zijn.Zorg er ook voor dat je aan een propere, opgeruimde tafel werkt en alleen de belangrijkste documenten bij de hand hebt, zoals je werktelefoon, iets om te drinken en een notitieblok. Andere dingen zoals boeken of zelfs tafeldecoratie kunnen je afleiden.
2. Overweeg geschikte kleding
Opstaan en in je pyjama blijven is zowel verleidelijk als tijdbesparend. Voor sommigen werkt dit misschien, maar het weerhoudt velen ervan om mentaal een professionele en productieve werksfeer te creëren, omdat het hen het gevoel geeft dat ze niet echt aan het werk zijn. Het is daarom aan te raden je te kleden zoals je op het werk zou doen. Het zal je bovendien helpen om meer gefocust te zijn.
3. Structureer je dag
Het is belangrijk te onthouden dat wanneer je thuis werkt, het jouw enige verantwoordelijkheid is om taken succesvol en efficiënt af te ronden. Wij raden je aan elke dag op hetzelfde tijdstip met je werk te beginnen en een vast tijdstip voor pauzes in te stellen. Zo geef je je dag meer structuur.
Om productief te blijven, is het aangeraden een routine te volgen die vergelijkbaar is met die van een normale werkdag op kantoor.
Tussen deze tijdslots moet je specifieke tijden voor bepaalde taken vaststellen. Richt je bijvoorbeeld 's ochtends vooral op gesprekken en vergaderingen en 's middags op e-mails en onderzoek.
Op die manier kan je al jouw taken op een gestructureerde manier uitvoeren en voel je je aan het einde van de dag productief, tevreden en ontspannen.
4. Maak tijd voor pauzes
Regelmatige een pauze nemen, is belangrijk zodat je hersenen kunnen rusten en je batterijen weer kunnen opladen. Gebruik de lunchpauze bijvoorbeeld voor een korte wandeling in de natuur, een telefoontje met vrienden of om jouw energie weer op te krikken met een lekkere en lichte snack.
Ook tussen de pauzes door is het belangrijk om in beweging te blijven, al is het maar even de benen strekken om naar de keuken te gaan voor een kopje thee of koffie, of om even de tuin in te lopen en een frisse neus te halen!
5. Evenwicht tussen werk en privéleven
Vergeet niet je werkuren duidelijk te scheiden van je vrije tijd. Het is eveneens belangrijk dat jouw privé- en werkomgeving en de mensen eromheen weten wanneer het tijd is om te werken en wanneer je vrij bent.
Daarom raden wij aan om openlijk met je familie en vrienden over je werkschema te praten en hen bewust te maken van de tijden waarop je niet gestoord wil worden, wanneer je belangrijke telefoongesprekken of videogesprekken hebt bijvoorbeeld.
Zo heb je in de pauzes of na de werkuren meer tijd voor jouw gezin en vrienden.'